فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی در آفریقا

فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی در آفریقا

فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی در آفریقا 600 400 نویسنده

مسئول کارگروه ویژه کشت فراسرزمینی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کشت فراسرزمینی به نفع اقتصاد ملی است و با توجه به معضل خشکسالی دولت باید از فعالان توانمند بخش کشاورزی در این امر حمایت کند.

احمدرضا همتی اظهارکرد:

امنیت غذایی و تولید محصولات اساسی درکشورمان به دلیل بحران کم آبی و خشکسالی در وضعیت حساسی قرار دارد، بطوریکه هرسال مقادیر زیادی از غلات و دانه‌ های روغنی از کشورهای خارجی وارد می‌شود.

وی ادامه‌داد: در سال 1392 هیات دولت طرح توسعه کشت فراسرزمینی را تصویب نمود، ولی آیین نامه اجرایی آن در سال 1395 به تصویب رسید که هدف آن استفاده از توان بخش خصوصی داخلی برای تولیدات کشاورزی در بیرون از مرزهای ایران است.

این کارشناس تصریح‌کرد: کشورهای دارای منابع آبی زیاد، مانند اوکراین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، کشورهای آمریکای جنوبی و بالاخره قاره پهناور آفریقا وجود دارند که کشاورزان توانمند به ویژه در استان اصفهان می‌توانند با اجاره زمین‌های بزرگ اقلام استراتژیکی مثل دانه‌های روغنی و غلات در آن تولید و سپس وارد ایران کنند که به نفع اقتصاد ملی است.

انتقال دانش و تجربه

همتی یادآوری‌کرد: اشتغال در کشت فراسرزمینی برای کشاورزان با تجربه و نیز فارغ التحصیلان این بخش بستگی به نوع کشور هدف سرمایه‌گذاری دارد، به بیان بهتر برخی کشورها مانند اوکراین کشاورزی مکانیزه و هوشمند و با نیروی کار متخصص دارند و فعالان کشاورزی ایران فقط می‌توانند در آن کشور زمین اجاره کنند.

وی اضافه‌کرد: در برخی کشورها مانند عراق، سرزمین‌های آفریقایی و … بیشتر کشاورزی سنتی است و بخش خصوصی کشورمان می‌تواند افراد دارای شرایطی را به عنوان کارگر و مدیر اجرایی در آن ممالک بکار مشغول کند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: با اجرای این امر بین دو طرف تجربیات ارزشمندی در امر زراعت مبادله خواهد شد و عملا صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور ایران در بخش کشاورزی به نتایج خوبی می‌رسد.

همتی با اشاره به بحث امنیت غذایی در کشورمان، گفت: دولت باید شرایط حضور فعالان توانمند کشاورزی در بحث کشت فراسرزمینی را فراهم کند، بسته مالی حمایتی بدهد، مقرارت کاربردی تدوین کند و همچنین عوارض مالیاتی واردات بر محصولات کشاورزی که از این طریق تولید می‌شود را نیز کاهش داده و یا آن را حذف نماید.

تلاش اتاق بازرگانی اصفهان برای توسعه کشت فراسرزمینی

وی ادامه‌داد: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان از اواسط دهه 1380 برای توسعه کشت فراسرزمینی برنامه‌هایی را تدوین نمود و در این راستا به کشورهای مانند سیرالئون واقع در غرب آفریقا ، اوکراین و …. هیئت‌هایی را اعزام نموده است و به تفاهم‌هایی نیز دست یافته‌ایم.

این مسئول یادآوری‌کرد: در دوسال اخیر در زیر مجموعه کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی اصفهان کارگروه ویژه کشت فراسرزمینی را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم ساماندهی خوبی برای سرمایه‌گذاری در این نوع کشت در خارج از مرزهای ایران انجام دهیم.

همتی افزود: وظیفه داریم در حفظ وحراست از منابع آب وخاک کشور برای آیندگان و نسل‌های بعدی کوشا باشیم.

دشت‌های آفریقا برای کشاورزی مناسب است

وی تاکید‌کرد: برخی کارشناسان، توسعه کشاورزی و اقتصاد جهان هزاره سوم را متعلق به قاره آفریقا میدانند. زیرا در آن بخصوص در غرب وجنوب آن سرزمین بزرگ رودخانه‌های فراوان واراضی حاصلخیزی وجود دارد که هنوز زیر کشت قرار نگرفته‌اند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، گفت: باید قدر فرصت سرمایه‌گذاری در کشورهای پرآب و حاصلخیز آفریقایی برای رونق کشاورزی استان اصفهان و ایران را بدانیم.

 

منبع : اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان

تماس

+989031117803

ایمیل

info@samin-atlas.ir

اصفهان میدان نقش جهان ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله بن بست باغ خلفا مجموعه گردشگری حیات
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:00 (پنج‌شنبه ها تعطیل)