رییس انجمن ملی خرما در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با بیان اینکه اعمال سیاستهای غیرکارشناسی باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خرمای ایران و جایگزینی عربستان می شود، گفت: در دوران پساکرونا، با حضور در بازارهای دیجیتال صادرات خرما را رونق میبخشیم.
محسن رشید فرخی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با بیان اینکه فعالیت بسیاری از بنادر و مبادی خروجی کشور در پی شیوع کرونا بسیار کاهش یافته یا کاملا متوقف شده است، گفت: فعالیت بیشتر مرزهای شرقی و غربی زمینی کشور با شیوع این بیماری متوقف شده و هنوز نیز متوقف است.
وی اضافه کرد: حجم قابل توجهی از خرمای ایران در ماه مبارک رمضان به کشورهای همسایه صادر میشد که امسال، به دلیل شیوع کرونا، میزان این صادرات به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.
رشید فرخی با اشاره به اینکه برآورد دقیق درباره میزان کاهش صادرات خرما در پایان ماه مبارک رمضان امکانپذیر است، افزود: علاوه بر این در سال گذشته، به دلیل سیاستگذاری های اشتباه و ممنوعیت صادراتی که اتفاق افتاد و در نتیجه عدم اعتماد تجار به خرید و انباشت محصول، شاهد کاهش شدید صادرات خرما بودیم.
این فعال بخشخصوصی تصریح کرد: خوشبتخانه امسال برای اولین بار است که انجمن ملی خرمای کشور در ارتباط مستقیم با وزارت صمت قرار دارد و همین مساله باعث حل بسیاری از مشکلات بخش شده از جمله اینکه ممنوعیتی برای صادرات این محصول اعمال نشده است.
رشید فرخی ادامه داد: ممنوعیت صادرات در هر مقطع از سال باعث خسارت این بخش می شود و ما بازارهای صادراتی خود را از دست خواهیم داد؛ چراکه با این اقدامات آنها اعتماد خود را به تاجران ایرانی از دست می دهند و کشورهای رقیب از جمله عربستان جایگزین ما در بازارهای جهانی می شود.
وی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای دوران پساکرونا پیشنهاد میدهید که شرایط فعلی را تا حدودی جبران کند و منجر به رونق صادرات خرما شود، گفت: حضور پررنگ در بازارهای هدف صادراتی به صورت دیجیتال از جمله برنامه های طراحی شده انجمن است؛ ضمن اینکه در نمایشگاههای دیجیتال نیز حضور خواهیم یافت.
رشید فرخی با اشاره به اینکه بازارهای داخلی نیز به سمت و سوی خرید و فروش دیجیتال خواهند رفت، تصریح کرد: دوران پساکرونا دوران شگفتی در اقتصاد و فرهنگ است که باید خودمان را با آن تطبیق دهیم و نهایت استفاده را از آن دوران ببریم.