ایران در صدر جدول ضایعات کشاورزی

ایران در صدر جدول ضایعات کشاورزی

ایران در صدر جدول ضایعات کشاورزی 600 399 نویسنده

بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می شود، یعنی از حدود ۱۱۷ میلیون تن تولیدات کشاورزی در ایران سالانه ۳۰ میلیون تن آن در هنگام و پس از برداشت از بین می رود.

بر اساس آخرین آمار فائو رتبه نخست هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار نیز به ایران اختصاص یافته است. در استان خراسان رضوی سالانه حدود هشت میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی برداشت می شود که به این ترتیب و بر اساس آمار اعلامی از سوی فائو، 30 در صد از این میزان تولید یعنی 2/4 میلیون تن آن تباه می شود. به همین دلیل توجه به مقوله ضایعات به دلیل افزایش بی رویه جمعیت، کاهش منابع طبیعی، امکانات و منابع محدود حائز اهمیت است.

میلیاردها دلار هدر رفت

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی به تازگی در مصاحبه ای گفته است: برآوردهای ما درباره ضایعات بخش کشاورزی نشان می دهد موادغذایی که سالانه از دست می دهیم، به طور تقریبی می تواند بین 16 تا 18 میلیون نفر را سیر کند. میزان آبی که از ضایعات از دست می دهیم، 9.3 میلیارد مترمکعب است در حالی که حتی در برخی مناطق یک مترمکعب آب برای ما حیاتی است.

به طور میانگین محصولات صادراتی کشاورزی ما در سال 95 بر اساس آمار گمرکی به ازای هر کیلو یک دلار فروخته شده است، اگر تنها میزان هدررفت برآوردی از ضایعات کشاورزی استان خراسان رضوی را در نظربگیریم به این ترتیب در حدود  دو میلیارد دلار ارزش افزوده را از دست داده ایم. اگر چه در هنگام فراوری و ایجاد ارزش افزوده میزان استفاده شده کاهش پیدا کرده و نمی توان این عدد را در نظر گرفت، اما در مقیاس کشوری که با 30 میلیون تن ضایعات روبه رو هستیم، چندین میلیارد دلار ارزش افزوده از بین رفته خواهیم داشت و ایـن  میزان خود معادل غـذای چند میلیون انسان است. متأسفانه نیمی از ضایعات محصولات کشاورزی در کشورمان در فاصله مراحل کاشت تا برداشت از چرخه مصرف خارج می شود واین مسئله متأثر از کمبود تجهیزات و فرسودگی ماشین آلات کشاورزی و نقصان در مرحله فراوری و بسته بندی استاندارد در این زمینه است. پایین آوردن آستانه ضایعات، کمک شایانی به افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بالاتر خواهد کرد. برای بهبود این وضعیت باید چالش های مدیریت پس از برداشت محصول بررسی زیربنایی و اصولی شود و همچنین توجه اساسی در زمینه بهبود سیستم حمل و نقل، طبقه بنـدی محصولات بر حسب کیفیت و فراوری محصــولاتی که در هنگام مرحله بـرداشت آسیب دیده اند، از اهمیت خاصی برخوردار است و باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی خواهد شد.

منبع : اقتصاد آنلاین

تماس

+989031117803

ایمیل

info@samin-atlas.ir

اصفهان میدان نقش جهان ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله بن بست باغ خلفا مجموعه گردشگری حیات
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:00 (پنج‌شنبه ها تعطیل)