روغن زیتون خام از گروه یک کالایی حذف شد

روغن زیتون خام از گروه یک کالایی حذف شد

روغن زیتون خام از گروه یک کالایی حذف شد 599 399 نویسنده

اواسط مردادماه امسال بود که با ابلاغ وزارت صنعت، روغن‌زیتون از گروه یک کالایی یا همان کالاهای ضروری حذف و تخصیص ارز ترجیحی برمبنای دلار 4200 تومانی به واردات آن منتفی شد.

در ادامه با پیگیری دست‌اندرکاران حوزه واردات و تولید روغن‌زیتون، دوباره روغن‌زیتون به‌عنوان کالای سلامت‌محور وارد گروه یک کالایی شد تا واردات آن با ارز ترجیحی تداوم پیدا کند.

اتفاقی که در عمل با تلاش‌های قبلی دولت برای کمک به طرح زیتون و حمایت از تولید داخلی محصولات آن منافات داشت و حتی اقدام قبلی دولت برای افزایش تعرفه واردات روغن‌زیتون از 6 درصد به 26 درصد را نفی می‌کرد و پیرو این اتفاقات، این بار وزارت جهاد کشاورزی خواستار حذف روغن‌زیتون از گروه یک کالایی شد.

در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به سازمان‌های تابعه خود در سراسر کشور اعلام کرد که روغن‌زیتون خام از جدول گروه یک کالایی خارج شده و دیگر ارز 4200 تومانی به آن تعلق نمی‌گیرد.

این بخشنامه وزارت صنعت بر اساس مصوبه شانزدهم مردادماه هیات وزیران صادر شده که بر اساس آن ارز دولتی فقط برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و سایر کالاها باید ارز خود را از سامانه نیما و به نرخ آزاد تأمین کنند اما فقط واردات روغن‌زیتون خام را در برمی‌گیرد.

بر این اساس به نظر می‌رسد همچنان واردات روغن‌زیتون بسته‌بندی شده و آماده مصرف با ارز دولتی تداوم داشته باشد.

رحمت‌الله پریچهر، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مهم‌ترین دلیل درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای حذف روغن‌زیتون از گروه یک کالایی را حمایت از تولید داخل عنوان کرد چراکه بر اساس برآوردها، میزان تولید زیتون در سال جاری در حد مطلوبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید میوه زیتون در سال جاری به 90 هزار تن برسد.

این مقام مسئول همچنین از تصمیم تولیدکنندگان زیتون برای افزایش استحصال روغن‌زیتون به دلیل تغییر ذائقه مردم و افزایش تمایل آنها برای مصرف روغن‌زیتون خبر داد و پیش‌بینی کرد میزان تولید روغن‌زیتون در سال جاری به بیش از 1000 تن برسد که حدود 25 درصد از تولید سال گذشته بیشتر است.

 

منبع : پایگاه خبری اتاق ایران

تماس

+989031117803

ایمیل

info@samin-atlas.ir

اصفهان میدان نقش جهان ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله بن بست باغ خلفا مجموعه گردشگری حیات
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:00 (پنج‌شنبه ها تعطیل)