مدرسه ی صادرات : قسمت اول (صادرات و انواع آن)

مدرسه ی صادرات : قسمت اول (صادرات و انواع آن)

مدرسه ی صادرات : قسمت اول (صادرات و انواع آن) 600 399 نویسنده

صادرات چیست؟

به ارسال کالا از يک نقطه به نقطه ديگر صادرات گفته مي شود. در لغت صادرات به معناي انتقال و جابه جايي کالا از جايي به جاي ديگر چه در داخل کشور و يا از داخل به خارج کشور است. اما معناي صادرات در گمرک خروج کالا از قلمرو گمرکي کشور موردنظر است.

صادرکننده نيز به هر شخص حقوقي و يا حقيقي که کارت بازرگاني و يا مجوز وزارت بازرگاني داشته باشد و به صدور کالا اقدام نمايد گفته مي شود. براي صدور کالا از کشور قبل از هر چيز تهيه مدارک و اخذ مجوزهايي لازم است. صادرکننده کالا بايد با در دست داشتن اين اسناد و مدارک به گمرک محل صدور کالا مراجعه نمايد و با رعايت موازين و مراحلي که در قانون آمده، اقدام به صادرات کالا نمايد.

صادرات از نظر خروج کالا از کشور


     صادرات از نظر خروج کالا از کشور به دو دسته تقسیم می شوند:

     1- صادرات قطعی

     2- صادرات موقت ( خروج موقت )

صادرات قطعي يا Outright Exportation

     ارسال کالا به خارج از کشور به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارجی به عنوان صادرات قطعی تلقی می شود صادرات قطعی ، از پرداخت حقوق گمر و سود بازرگانی عوارض و مالیات معاف می باشد و لیکن مشمول هزینه های گمرکی است .

صادرات قطعی در حجم تجاری

با وجود آن که تعریف مشخصی از تجاری بودن ارائه نشده است، اما ملاک تجاری بودن کالا در قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات این است که صدور آن به منظور فروش باشد. صحت این منظور نیز توسط گمرک احراز می گردد. بنابراین تعریف، آنچه را که به تشخیص گمرک برای فروش به خارج از کشور برده می شود باید تشریفات صادرات قطعی تجاری روی آن انجام شود.

صادرات قطعی غیر تجاری

صادرات قطعی غیر تجاری همانست که از طریق پست و یا مسافر انجام می گیرد. یعنی در فرایند صادرات قطعی غیر تجاری

هزینه های گمرکی
 
    هزینه های گمرکی شامل تخلیه و بارگیری ، انبارداری ، آزمایش و تعرفه بندی ، بدرقه کالا  وخدمات فـوق العاده است که میزان و شرایط دریافت آن با تصویب هیئت وزیران تعیین می شود .

تشریفات صادرات قطعی
     صادرکننده پس از مراجعه به گمرک و با در اختیار داشتن اسناد زیر اقدام به تنظیم اظهارنامه صادراتی می کند . با توجه به تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک ج.ا.ا به صادرکنندگان حدود 80درصد کالاهای صادراتی بنا به درخواست صادرکننده در محل انبار یا واحد تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از پلمپ ، مجوز حرکت به سمت مرز خروجی صادر می شود . حدود 15درصد از کالاهای صادراتی نیز به صورت حمل یکسره و بدون نیاز به تخلیه در انبار ارزیابی می شود و صرفا حدود 5درصد از محمولـــه های صادراتی بنا به شرایط در انبار تخلیه و مورد ارزیابی قرار می گیرد . در گمرکاتی که به سیستم مکانیزه مجهز هستند پس از احراز هویت توسط شماره ارزیابی که به سیستم مکانیزه مجهز هستند پس از احراز هویت و در گمرکات فاقد سیستم مذکور رئیس سرویس ارزیابی اقدام به تعیین ارزیاب می نماید که پس از ارزیابی کالا بنا بر یکی از موارد یاد شده قبلی و بررسی ارزش ، پس از پلمب وسیله حمل تحویل صاحب کالا یا نماینده قانونی وی می شود .

                                              اسناد مورد نیاز برای صادرات قطعی

1- اظهار نامه صادراتی تنظیم شده1- Declaration1
2- کارت بازرگانی2- Commercial ID
3- صورت عدلبندی ( در صورت لزوم )3- Packing List ( in case of )
4- مجوز صدور ( در صورت لزوم )4- Export Permission ( in case of )
5- مجوزهای قانونی ( در صورت لزوم )5- Logical Permission
6- ارائه وکالتنامه از سوی شرکت بــازرگانی به ترخیص کالا ( در صورتیکه اظهـار کننــده کارمند شرکت محسوب شود ضمـن داشتـــن وکالتنامه ارائه معرفی نامه هم ضروری است) 6- Letter of Attorney Paying Trust in ExportersAnd Producers are Regarded as the topPriorities in the Customs Politics

صادرات موقت يا Temporary Exportation

در مقابل صادرات قطعي صادرات موقت قرار دارد که به معناي خارج کردن کالا از قلمرو گمرکي کشور به منظور عرضه و نمايش در نمايشگاه ها، تعمير، تکميل و فرآوري در خارج از قلمرو گمرکي کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل قلمرو گمرکي است. از جمله کالاهايي که به صورت موقت صادر مي شود، مي توان به فرآورده هاي غذايي مانند شيريني و شکلات اشاره کرد که در نمايشگاه هاي خارجي عرضه مي شود. کالاي مصرفي در زمان برقراري نمايشگاه خارجي به صورت رايگان به بازديد کنندگان داده مي شود يا به آنها فروخته مي شود، در بازگشت به کشور در مورد قسمت فروش رفته، تشريفات مربوط به صادرات قطعي اعمال مي گردد. براي آن دسته از تجهيزات يا ماشين آلاتي که امکان تعمير آن ها در داخل کشور وجود ندارد و بايد به خارج فرستاده شود نيز، پس از بازگشت به کشور تشريفات صادرات موقت به کار گرفته مي شود. در صادرات موقت براي گواهي صادراتي غير دائمي فرستاده مي‌ شود.

تماس

+989031117803

ایمیل

info@samin-atlas.ir

اصفهان میدان نقش جهان ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله بن بست باغ خلفا مجموعه گردشگری حیات
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:00 (پنج‌شنبه ها تعطیل)